top of page
Image by Sincerely Media
  • תמונת הסופר/תמורן בכר רווה

מהי אכזבה?

אכזבה זו תחושת אבל המהולה בחוויית החמצה ופספוס. אכזבה היא נגזרת של ציפייה גדולה לגבי רעיון שהרגיש נגיש אך הפך ללא מציאותי.

תחושת האכזבה מהווה סוג של רגש אמורפי שלא תמיד יודעים לדייק או להגדיר אותו ולעתים הוא נשאר תלוי באוויר.

מינוח זה עלה לא מעט פעמים בעת טיפול זוגי שהעברתי.

הזוגיות שקודמת לנישואין תחילתה בקול גדול, באמצע שביל עפר ברמה בינוני עד למטיבי לכת ועד לקבלת החלטה לכתב ההתחייבות שמגיע בטקס אקסטרווגנטי. האירוע בד"כ הנו חתונה בסגנון , הכל כלול: כל הפנטזיות בחבילה אחת, שמלה שלקוחה ממיטב ספרי האגדות תמונות אינסטגרם בסטייל שאפתני, קליפ לפני, אחרי ומה שביניהם...הזוג נמצא באגו טריפ שמכסה על הכל. שכן אטרקטיביות החתונה מהווה אסקפיזם או גז לייטינג תלוי אך מסתכלים על זה.

לא פעם, באופן פרדוקסלי, קביעת פרטי החתונה היא מעין לקיחת פסק זמן מהרוחות הסוערים של שביל אמצע הדרך והיא מרגישה כמו פתרון הבעיות בזוגיות עוד טרם החתונה.

ואז זה נגמר. אדי השיכרון מתפוגגים והשגרה משתלטת על החיים המשותפים ומנצחת בגדול. יוקר המחיה, הבנק שמתריע, הבוס שמצפה, הם רק חלק מהעננים המעיבים על הזוג הצעיר ומעל לכול, המחלוקות שיתכן וכבר היו בזוגיות ואשר טושטשו באמצעות אפיזודת טכס החתונה עצמו.

אז על מה דיברנו...? כמובן – אכזבה.

כאמור, בבוקר שאחרי, מתחילים להיזכר במטרות המשותפות ובודקים מול הכאן ועכשיו, כאשר הפער בין הרצוי למצוי מהווה את הבסיס הקשוח לאכזבה.

בהקשר זה אפשר לשאול האם יש להקדים את התרופה למכה ולגדוע את פנטזיית הנישואים או פנטזיית היחסים טרם המציאות הקודרת תרים את ראשה או שמא לתת לה מקום.

פנטזיה, בעיניי, עשויה להיות מעיין של אנרגיה, יצירתיות, ומקור של מוטיבציה.

תחלמו, תתכננו, תשאפו ככל שייקחו אתכם כנפי הדמיון. דעו שללא זאת כנראה שכל הדברים הטובים שהיו ויהיו בחייכם לא יתממשו שכן המתג הזה יקר מפז.

האנרגיה המיטיבה של הפנטזיה תאפשר לכם להקרין אור אופטימי על המציאות, תיתן לכם מזור בעת קשיים ומעבר מעל משוכות טורדניות.

אבל יחד עם זאת עליכם לדעת לווסת, להיות בעלי יכולת לחלום אך בו בעת, לעשות מדי פעם בדיקת מציאות. הרעיון הוא להישאר עם הרגליים על הקרקע גם כשאתם נותנים לעצמכם לחלום. ולחלום עם עיניים פקוחות כל הזמן.

אז זכרו שהצעת נישואין לא תפתור את הבעיות, גם לא להביא ילד. דרך הפנטזיה אתם לומדים להבין את המטרות שלכם ודרך הפנטזיה של בן הזוג אתם למדים על המטרות שלו. בדקו היכן הן משיקות. כי בזוגיות אמיתית הפנטזיות צריכות להתמזג ודרכן ניתן ללמוד על הלך הרוח, אחד של השני.

וכהמלצה לחיים, החליפו את המילה אכזבה באתגר. למדו להסתכל על הבאמפרים שבדרך כקפיצות המזמנות שינוי ולא ככאלו המזמנות פציעה והתרסקות.

וזכרו שתמיד יש יותר מדרך אחת.

אכזבה טומנת בתוכה את השורש כזב. אי לכך בחרו להסתכל באופן ביקורתי על חווית האכזבה שכן לעיתים היא מאירה באופן כוזב את המציאות כאשר למעשה האתגר מאפשר שינויים מבורכים ודרכים מצמיחות רק אם מסתכלים עליה קצת אחרת ✌



bottom of page