Image by Sincerely Media
  • מורן בכר רווה

האקדמיה לקשר זוגי

עודכן: 2 בפבר׳

כולנו חושקים בזוגיות, כולנו חולמים על זוגיות אבל עלינו להבין כי ל'היות' בזוגיות זה דבר אחד בעוד להיות בקשר זוגי פורה ובונה זה דבר אחר לגמרי.

ניתן להשוות זאת אולי לרכישת רכב. אפשר לקנות כזה שיענה לנו על צרכי היום-יום שלנו אבל עדיף רכב שיהיה מאובזר כראוי על מנת שיחזיק לאורך זמן, יהיה מסוגל להתגבר על מהמורות ויידע לעבור דרכים עקלקלות.


אפשר לחלק את המסע למספר חלקים:

טרום סמסטר – התשוקה

סמסטר א' – השלב הבועט

סמסטר ב' – השלב המאתגר


המאפיין המרכזי של הטרום סמסטר הוא מרכיב התשוקה. החל מפרק הזמן שלפני המפגש, השלב בו הצדדים בונים תילי תילים של ציפיות על סמך שיח מהנה (כתוב או קולי), התרשמות דו ממדית באמצעות החלפת תמונות או שימוש באפליקציות, כאשר בשלב הזה המוח הקדחתני מתכונן, מפנטז, מקווה ומצפה.

בראש חולפים תסריטים של דייט לוהט ומוצלח, לא פחות מכל סרט קיטש הוליוודי או בוליוודי, מורגשת התרגשות באוויר וצפייה גדולה.


השלב השני והמתבקש שגם הוא מתרחש בשלב הטרום סמסטר, הוא הדייט עצמו. באופן טבעי אנחנו מקווים שהציפייה תתורגם לכימיה מטורפת, שיינתן אור ירוק להשפרצת פרומונים. לאו דווקא המימוש המקווה, אבל בהחלט, סימון חיובי להמשך.

בהינתן אור ירוק דרך הכימיה הראשונית, יתחיל תהליך החיזור, מה שמביא אותנו ישירות לסמסטר א'.


המלצה לשלב זה – להנות ולכבד, וגם בעינה של סערת ההורמונים, לשמור על קשב ורגישות.

סמסטר א' – השלב הבועט

ברוכים הבאים למסיבת הפתיחה, לקשר בעל אופק פוטנציאלי של סרט הוליוודי רומנטי .

בשלב החיזור, בני הזוג משתדלים, מתפשרים, מתחשבים ונוטים לוויתורים. המוטיב המרכזי הוא ההשתדלות לייצר מצג של גבר/אשה מהחלומות. פרסונה מרצה ומגויסת למטרת הזוגיות.


בשלב הזה השמיעה והראייה הם סלקטיביים, קיימת נטייה לראות רק את חצי הכוס המלאה. זהו ערך עליון, מתוך חוויה רגשית של דבש וסילאן. הצפת ההורמונים, דוגמת האדרנלין, מקהה את תחושת הוויתור או זו של קיפוח עצמי.

תקופה זו עלולה להכביד על הכיס היות והיא מתאפיינת בבילויים זוגיים ופינוקים רבים ועם סיומה, תיתכן, בדרך כלל, חתירה לשגרה רגועה יותר, בין אם בגלל שהארנק מתרוקן או פשוט כתוצאה מעייפות החומר.


המלצה לשלב זה – לשאוף לשמר מודעות לגזרת העצמי. הפער בין סמסטר א' לסמסטר ב' מייצר ציפייה וככל שהיא גדולה יותר, כך עלולה לגבור האכזבה.

הסמסטר הזה עשוי להימשך מספר שבועות אך יכול גם להימשך מספר חודשים בודדים, תלוי בתדירות הפגישות.


סמסטר שני – השלב המאתגר

הסמסטר השני מתקיים בהנחה שצלחנו את הטרום סמסטר ואת סמסטר א'. המשמעות היא שישנה כימיה מבטיחה כלומר, צברנו בסיס נאה.

שלב זה מתאפיין בהתעוררות אישית. אחרי שורה של ויתורים הדדיים, אנחנו נזכרים שיש לנו גם חיים אינדיבידואלים שחשובים לנו ומהווים חלק מרכזי מהקיום שלנו.

בשלב הזה כל אחד מבני הזוג חותר למצב את גזרות הפרט שלו במקום מכובד בתוך הזוגיות. זה שלב מאתגר היות ולפעמים הוא בא בניגוד לאינטרסים הזוגיים, או לדפוסים שנקטנו בהם בטרום סמסטר ובשלב הבועט.


בשלב הזה צפים כל החרדות והרגישויות הבין אישיות והאישיות, בין אם היו אלו שייבאנו מבית הורינו ובין כאלו שנבעו ממשברים וממסעות זוגיים קודמים.

כאמור, בתקופה זאת ישנם קונפליקטים לא מעטים שכן מצד אחד אני רוצה בזוגיות אך מאידך, מתעוררים החששות לאבד את הצבע שלי, החברים שלי, העשייה שלי. הדבר דומה במקצת למצב של אכילת העוגה והשארתה שלמה.

כשצולחים שלב זה, הזוגיות עוברת לשגרת הזוגיות שבניגוד לשמה, היא שגרה לעתים סוערת אך יציבה למדי.


זוג שצולח את הסמסטר השני מקבל דיפלומה לזוגיות וקופץ לשגרת הזוגיות.

איך נדע שצלחנו את השנה האקדמאית לקשר זוגי:

  1. נכיר בפשרה ובהכלה כדבר חיובי ולא כוויתור.

  2. נדע להכיר וליהנות מהמכלול של כל אחד מבני הזוג.

  3. נדע לכבד את העשייה הפרטנית העצמאית, אחד של השנייה.

  4. בני הזוג ילמדו שפה זוגית משלהם, לרבות מילים ומשפטים שרק הם מבינים.

  5. בתוך הדינמיקה המשתנה נדע לראות תבניות מוכרות.

  6. השגרה מלפני הקשר תימשך ללא תחושה של חסכים.

יש לציין כי בניגוד לכל פרופסיה או תחום למידה אחר, אחד המאפיינים הבולטים של סמינר זה הוא החזרתיות, כלומר אנחנו נכנסים למסע הזה מספר פעמים. תיתכן נשירה גלויה או סמויה. במקרה זה לא נפעיל 'קצינת ביקור סדיר', שכן זוהי נשירה טבעית ואין שום בעיה ל'הישאר כיתה'.

הרעיון המרכזי הוא לא להתייאש ולהכיר, שגם אם יש חזרתיות, עדיין התכנים משתנים ממושא לימוד אחד לאחר.

בהצלחה לכל המתנסים, האמיצים ולאלו שלא מוותרים 😊

בסופו של דבר... זה משתלם!!!!